Om din bild är ”grynig”

Unknown

Problem med en grynig bild kan bero på att den antennkabel man använder är gammal och av dålig kvalité. Prova med en ny kabel för den signal som levereras från den vita fördelaren/routern är av bra kvalitét. Detta gäller även om man inte har HD TV.

Kontrollera antennkablar så att de är hela, prova gärna med en ny om bilden är grynig!

Unknown

21 reaktioner på ”Om din bild är ”grynig””

  1. Hej!
    Nu har jag en fråga till samfälligheten. Efter allt strul som har varit med Canal Digital borde vi inte få någon rimlig ersättning för detta? Vi fick ut fakturan denna veckan och vad jag kunde se så var där ingen kompensation. En rimlig kompensation hade till exempel varit att de som vill ha en inspelningsbar box, får denna utan att betala de 1899kr som står utsatt. Vill även tillägga att jag på mötet där vi beslutade om leverantör frågade speciellt om det var inspelningsbara boxar vi skulle få ut och fick ett jakande svar. Riktigt dåligt då att vi får ut en vanlig box där man måste köpa till saker för att det ska gå att spela in.

    Med vänlig hälsning
    Frank

  2. Hej Frank!

    Vi i styrelsen är medvetna om att det varit många problem under uppstarten med CDK. Åtskilliga påtryckningar har gjorts både mot CDK och dess ägare Telenor AB från styrelsens sida. Vi har givetvis begärt och föreslagit kompensation. Besked om detta avvaktar vi!

    Hälsningar
    Tony Lindberg

  3. En rimlig kompensation måste vara valneutral och troligen är en nedsättning av avgift det enda rimliga

    1. Hej!

      Som tidigare nämnts återkommer vi med detta när vi erhållit svar. Vi har inte glömt strulet vi haft med att komma igång framför allt med HD TV.

      Hälsningar
      Tony Lindberg

  4. En efterlysning. Är det någon här som har förslag på en bra antennfirma? Har lite dålig kvalitet för att föra den analoga signalen till de andra rummen i huset. Funkar bra från tjänstefördelaren men sedan när mina splitters skall köra den vidare till uttagen i de andra rummen blir det inte alls lika bra som den gamla analoga signalen.

    /Anders

    1. Annat tips (om du inte redan gör det) kan vara att koppla signalen till dina splitters från F-kontakten på tjänstefördelaren istället, då signalen där är lite starkare enligt specifikationen.
      /Magnus

      1. Hej på er

        Vill bara återkoppla kring ovan problem. F-kontakten från tjänstefördelaren gav lite mer styrka i signalen. Inte lika bra som gamla (när jag fördelar till fler uttag) tyvärr men ändå betydligt bättre än det vanliga uttaget i tjänstefördelaren. Tack för tipset.

  5. Måste man använda antennkabel (känns rätt förlegat) mellan router och digitalbox eller kan man koppla in boxen i ett LAN-uttag (mha Ethernet-kabel) istället?

    1. Hej Tony, tack för ditt svar. Jag har använt tjänstefördelaren sedan den gick igång. Avbrottet kom i samband med att strömmen försvann, jordfelsbrytaren utlöste, nu åtgärdat, men signalen kommer inte fram. Jag har anmält och hoppas på att man hittar felet.

      1. Håller tummarna att de hittar det snabbt! Fungerar internet?
        Tydligen skall det finnas en liten lampa på undersidan där antenn ansluts, lyser denna röd är det tokigt på tv signalen! Tips starta om och ha en spegel för att se om den lyser rött!
        Hoppas nu Ownit skyndar på så du får signalen fram!

        Hälsar
        Tony

        1. Hej, tjänstefördelaren hade gått tillbaka till en gammal programversion när strömmen bröts. Ownit uppdaterade snabbt och nu fungerar det bra. Tack för snabb och bra kommunikation.

          1. Hej!

            Skönt att höra att det löste sig. Tycker att Ownit är duktiga! Kör så det ryker!

            Ha det bra
            Hälsar

            Tony

Kommentarer inaktiverade.