Kategorier
info

Canal Digital Kabel – HD Box

Hej!

Uppdatering 2014-12-06 kl 14:50

Nu levererar CDK TV till oss via HD Boxen!

Cartoon-Colored-Bubbles-TV-Vector

 

Uppdatering 2014-12-06

CDK har tyvärr fort farande ingen klartid för att våra problem skall kunna lösas.  Tråkig historia som nu eskaleras vidare inom Telenor AB.

bild

================================================= Uppdatering 2014-12-05

Senaste nytt från CDK är att man har en ”bugg” (fel) i sitt system som används för kort registrering och matchning med rätt HD-box. CDK har tagit kontakt med sin systemleverantör som skall rätta felet och uppdatera deras programvara. Ärendet har prio ett men tyvärr kan de inte ge oss besked när det skall vara avhjälpt. Vi återkommer så snart vi har mer information!

Vi får nog leva med analog TV denna helg!

Trevlig helg!

IMG_06221

================================================== Uppdatering 2014-12-04

Telenor AB är nu informerat! Affärsområdeschefen för Bredband och TV har nu kontakt med CDK och trycker på! Vi avvaktar detta resultat.

Man kan även uttrycka sin syn på CDK på deras Facebook sida

================================================== Hej!

Uppdatering 2014-12-02

CDK har hittat felet och arbetar nu febrilt på att registrera alla kort. De behöver någon dag till för att slutföra registreringarna. Vi har daglig kontakt och uppdaterar här så fort vi vet mer. Detta är den information som vi erhållit.  VI kan bara beklaga i nuläget. Viss efterräkning kan CDK vänta sig från samfälligheten.

================================================= Vi har kontakt med CDK angående att korten till HD boxarna inte är registrerade. Vi återkommer när vi fått besked om att registrering är gjord. Tyvärr har rutinerna brustit hos CDK. Vi beklagar detta! Korten skulle vara registrerade och fungera i boxarna. Tyvärr kommer man bara till en bild med en röd ruta som säger Boxen behöver identifiera programkortet etc etc. Kan ta max två timmar. ‘ Det händer inget. Vänta med detta tills vi återkommer med en uppdatering när CDK har registrerat korten!

Web

Av Tony Lindberg

Styrelsemedlem i Hylliedals samfällighet

44 svar på ”Canal Digital Kabel – HD Box”

Eftersom den ’gamla vägen’ ger en riktigt dålig, grynig, TV-bild för tillfället så vill vi bara fråga hur många dagar CDK tänker ägna åt omprogrammering(??) av kort. Som kuriositet kan nämnas att beskedet numera är ”Kortet felaktigt isatt” (vilket det inte är). Allvarligt talat – vilken klartid har CDK gett?

Hej!

Har precis varit i kontakt med CDK. Se uppdatering ovan.

Jag ser att du nämner gamla vägen – menar du uttaget gamla i väggen eller det vita routern som sitter bredvid. Jag upplevde att bilden blev bättre när jag anslöt antenn till routern i stället för gamla vägguttaget!

Mitt kort har nu meddelat att det är fel insatt!
Det börjar bli en tråkig historia!

Hälsningar
Tony

Jag får in åtminstone in två kanaler, nämligen NRK1 och TV Montenegro (!). Ingen av dessa har jag beställt, men man får vara tacksam för det lilla här i livet.

Tack för att ni kämpar med CDK-Telenor. Eftersom det inte finns någon klartid i nuläget så är det bara att titta på analog TV utan boxen (hyfsad bild på alla kanalerna). För oss är det alltså alternativ B (334 kr/mån) som gäller tills vidare (bredbandet fungerar utan anmärkning). Om CDK tar mer än ytterligare en vecka på sig så återlämnar vi boxen och byter från alt C till alt B.

Även jag tackar för att ni kämpar på.
Bredbandet där vi bara vill ha wifi är dåligt och täcker inte ena delen av huset, men Qwnit tyckte igår det var ok och att vi fick ordna förstärkare! Finns det ingen möjlighet att få bättre kapacitet från Ownit? Nu är det sämre än det gamla vi hade!

Talade med CDKidag, mycket vänligaoc h sa just vad som står ovan att de har stora problem ned tre föreningar. De har stängt vårt gamla digitalabonnemang så nu har vi bara den dåliga gamla analoga bilden. Försökte koppla in den nya analoga i morse, men bara snö. Får se hur lång tid det tar……!

Hej!

Jag har lyckats koppla antennkabel i router och anslutit till TV. Bilden är bättre än den jag hade innan även om det inte är HD Jag blir fundersam när många säger att WIFI signalen är låg! Visst varierar den från rum till rum, men det fungerar.

Har varit inne hos en granne som hade problem men min dator fungerade utmärkt. När han gick till köket blev kastades han ut från internet.

Jag undrar om du har Google Crome som webbläsare och Norton antivirus. Denna kombinationen verkar inte bra.

Grannen avinstallerade Norton antivirus och laddade ned webbläsare Firefox samt F-secure från Ownit. Nu fungerar hans bredband och WIFI signalen räcker i hela huset!

Hälsningar
Tony

Jag har full täckning i hela huset..dock har jag valt att placera fördelaren centralt…Ang TV, bilden är mkt bra med antennsladden kopplad till fördelaren

Angående bredbandet så hade inte vi heller full täckning i hela huset, dock ska det nämnas att vi satt in vår tjänstefördelare i klädkammaren vid inspektionsluckan istället för att ha den i vardagsrummet som var standard. Tips är att sätta in en wifi-repeater så får man täckning i hela huset och 100 m utanför huset med =)

Svar till Tony Lindberg angående Chrome/Norton och problem med bredband. Att en browser har inverkan på hur bra täckningen på bredbandet är låter väldigt märkligt och högst osannolikt. Det låter snarare som att Norton inte har satt upp en regel i brandväggen för Chrome. Det som däremot spelar in i hur bra täckning man får är hur bra det trådlösa nätverkskortet i datorn är. För att tillägga: Jag har på min arbetsdator Chrome/Norton och full täckning och på min egna dator Chrome/mcafee. Så ni som har Norton som ni betalat för, använd det för guds skull och avinstallera inte det för att ånyo betala pengar till någon annan intivirus-tjänst.

Hej!

Tack för din input. Klart man skall ha det säkerhets program man redan har. Min granne skulle dock byta eftersom Norton gick ut nu i dagarna.

Det hela var lite mystiskt. Hans bärbar fungerade utmärkt när han körde på sitt gamla Wifi med Telia Gateway. Norton och Google Crome fungerade utmärkt men något hände när vi valde hans aktiverade Ownit Wifi! Det fungerade i vardagsrummet men inte i köket där kastades han ut! Märkligt! Någon ide om vad det kan varit?

Hälsningar Tony

TV -bild även digitalt, men Inte via boxen! När jag kopplade in antennen i konvertern och sen slog på tvn fanns hela det digitala utbud jag beställt där med den bästa bild jag någonsin sett!! Jag hade glömt ta ut det gamla kortet i tvn, den gamla CA- modulen – vi har aldrig haft box utan denna modul i stället – och den fungerade perfekt!
Har någon samma system, testa. Har talat ned CDK och de har satt abonnemanget på den. Boxen skulle vi ställa undan eller använda till annan tv mot multiabonnemang.
En annan tv får vi fn inte in det analoga på utan mest snö.

Jag har också bekymmer med räckvidden. Sedan hedenhös har jag Telias ADSL- abonnemang, 20-30 Mbit/s (TeliaGateway). Detta har aldrig vållat mig några problem och jag har täckning i hela huset vilket delvis förklaras av att jag har routern i hallen.
Jag valde att placera ownit-routern i rummet bortom vardagsrummet intill det gamla TV-antennuttaget. Orsaken till detta var att där har jag TV-n och eftersom TV-antennen skulle anslutas till routern var den placeringen mest praktisk.
Tyvärr visar det sig att jag har dålig täckning för wifi-signalen. Den når köket hjälpligt, men i lilla rummet bredvid badrummet finns ingen signal alls.
Jag roade mig med att göra följande, kanske inte helt vetenskapliga, experiment.
Datorn jag använde för ”Bredbandskollen” är en knappt ett år gammal HP Pavillon 17 Notebook PC med webbläsaren Opera (vilken till skillnad från Firefox, Explorer eller Chrome aldrig strulat).
Jag stängde av den nya routern och mätte på Telia-routern, dels med datorn ansluten till routern dels trådlöst.
Med kabel fick jag 27,72 Mbit/s och trådlöst 26.31.
Med TeliaGateway avstängd gjorde jag motsvarande mätning på ownit-routern. Resultat med kabel 96,27 Mbit/s och trådlöst 50,66. Det bör påpekas att vid alla mätningarna var datorn placerad högst en meter från resp. router.
Frågan den någorlunda medelbegåvade ställer sig är:
”Varför reduceras hastigheten vid övergång från kabelanslutning till trådlöst med nästan 50 % med Ownit och knappt märkbart med TeliaGateway?”

Vad har du för trådlöst nätverkskort i din dator eftersom infrastrukturen anpassar sig till den svagaste länken i kedjan, så har du a,b,g kommer hastigheten bli sämre, har du n blir den bättre och ac bäst 🙂 hoppas jag fick rätt på förkortningsbokstäverna, men det låter som att datorn är så pass ny att den inte borde ha något av de förstnämda utan snarare n. Men skadar inte att kolla!?

Hej,
Läste sista inlägget gällande CDK och blev lite betänksam. Det står att CDK har en ”bugg” (fel) i sitt system som används för kort registrering och matchning med rätt HD-box”. Vadå matcha rätt kort till rätt HD-box? Menas det då att min 3 år gamla inspelningsbara HD-box är körd?? Den går inte och använda med det nya kortet? Enligt tidigare information skulle detta inte vara något problem. Jag betalde för några år sedan 2500,00 för denna box till CDK och nu skall den eventuellt inte gå att använda. Dvs om kortet skall matcha den utdelade boxen! Jag har haft problem med sändningen hela veckan via det gamla antenn uttaget med att bilden bryts upp, stannar och ljudet försvinner. Och CDK har ingen aning om varför? Nu skall jag hem ikväll och packa upp den nya boxen och koppla in den och se om det funkar med CDK sändningen.
//Peter L

Hej Peter

Cdk förklarade för mig att de måste först para ihop huvudboxen med ditt kort och sedan kan de lägga ytterligare en box som ett alias. Detta eftersom jag ville använda CA-modul istället för den medsända boxen. Så det ska gå.

Hej,
En direkt reflektion till föregående inlägg betr. tidigare inköpt inspeln.bar HD-box: är det korrekt att en sådan box inte kommer att fungera med det nya kortet? Jag har tidigare fått svaret (skrivet av Magnus d. 25/7) att det inte skulle vara något problem med detta. Vad gäller?

Hej, fick samma svar när jag ställde samma fråga. Har nu testat med den nya boxen o det nya kortet. Jag fick upp installation sidan och började fixa. När jag kom till kanal sökningen, blev det röd lapp mitt i rutan: signal saknas. Betyder det att jag inte har signal in för att se CDK eller gäller det nåt annat. Jag provade med 3 olika antennsladdar ifall någon av dom var sönder, fick dock samma svar. Tycker det är skit av CDK att dom inte har pejl på sitt eget system. Det är snart 1 vecka som vi inte kunnat se via det nya systemet.

Hej!

Förstår din irritation. Vi har drivit på via Telenor AB som äger CDK och nu har det hänt saker. TV fungerar nu och kvalitén är bra!

Hälsningar
Tony

Vi upplevde samma sak med wifi som några här. Ingen täckning bortom badrummet. Vår fördelare sitter på standardsstället mot det ”innersta” rummet i huset. Vi har nu kopplat in i Apple AirPort TimeCapsule med AC wifi och den står precis vid Intenton. Fantastisk täckning i hela huset.

Hej, blev jätteglad att allt nu skulle funka med CDK. Men tydligen är jag den ende i samfälligheten som inte får någon signal via tjänstefördelaren. Är det någon mer som inte får någon bild. Jag kommer fram till kanalsökningen – då får jag besked att ingen signal hittades. Fortsätter jag till ”ställ in parametrar” händer samma sak – alltså ingen signal?! Jag köpte en sprillans ny antennkabel idag (söndag), det kunde ju vara så jävligt att mina 2 antennkablar som jag redan hade, var sönder. Men ack nej, ingen signal, med den nya sladden. Någon mer som upplever samma problem?

Hej Peter!

En fråga först har du analog signal om du stoppar antenn i routern och sedan direkt i TV? Om ja så har du signal till TV. Felet är kanske i HD boxen! Kontakta Ownit tel 08 – 525 07 300

Någon har tidigare haft fel på inkoppling av routern som Eltel har fixat till!

Hälsar
Tony

Tony, körde nu en analog kanalsökning – nada ingen kanal hittades. Inget på sökning 2 heller. Det är kanske jag som är dum – när jag gick in på ownits portal så valde jag bredband och antivirus. Jag valde inget på tv sidan i portalen eftersom jag tror att signalen kommer ändå och skall avkodas i en CDK box innan bilden kommer i rutan. Är jag fel på det här eller? Om det nu inte finns signal är det Ownit som gäller då?

Hej!

Ring kundtjänst Ownit de kan se om du har Tv signal annars felanmäler du det hos dem.

Har varit hos en granne precis så jag vet att deras kundtjänst kan checka vad man har i den vita routern. tel 08 – 525 07 300

Låter som du saknar signal helt!

Lycka till
//Tony

Hej igen, ringde ownit (4:e gången idag) – dom startade om den vita routern och då helt plötsligt gick installationen som en dans. Boxen uppdaterades och TV 1 + 2 gick igång, TV3 o dom andra kanalerna skall uppdateras. Skall bli spännande o se om kortet funkar i min äldre inspelningsbara HD box?

Håller med gällande wi-fi – kasst. Kollade med Ownit gällande WPS – den är bortkopplad (??) i den vita routern. Enligt Ownit så är jag tvungen att köpa en router (??) och koppla på den på den via routern. Jag hade tänkt köra bredbandet vidare i husets elsystem – men det smög sig. Kanske man skulle fundera på och be Eltel komma och dra ytterliggare sladd i krypgrunden. Det är kanske billigare (i längden) än att behöva köpa nya prylar hela tiden för att få täckning. Tycker det är konstigt att Ownit inte kan koppla på WPS i den vita routern.
//Peter L

Johan, Nix WPS funkar inte (bortkopplad). Ownit tyckte jag skulle köpa en egen router och koppla på deras vita.
// Peter L

Jag använder en trådlös Netgear repeater som placeras i valfritt vägguttag. Det innebär att man får wifi i hela huset i alla fall…

Haha kan det bero på att Ownit har hört talas om säkerhetsrisken med WPS och abrupt disablat den funktionen månne?

Hej!
Vi är inte inkopplade än men vi har ingen bild på TV:n sedan i måndags! Har den analoga sändningen stängts av för oss också?

Hej,
Jag läste ovan att Johan använder en Netgear repeater för att få signal ut i huset. Kan det fungera med Netgears modell WN300RP (finns hos både Kjell resp. ClasO)? Eftersom WPS-funktionen är bortkopplad i tjänstefördelaren – är ”sammankopplingen” mellan repeatern och Inteno´n enkel att göra?

Det funkar säkert. Gick ju inte att konfigurera via WPS. Dock gick det lätt via repeaterns eget wifi. Enda nackdelen är att man får två nätverk, i mitt fall OWNIT OCH OWNIT-EXT. Försvinner tjänstefördelarens wifi kopplas man automatiskt in på repeaterns. För att komma tillbaka måste man aktivt gå in och ändra (med ett knapptryck i t.ex Iphone eller Ipad). Hastigheten skiljer sig mellan 40-50 mb (OWNIT) och 20-25 mb (OWNIT-EXT) i de två nätverken… För mig funkar det bra i alla fall!

Jag tycker det är väldigt dåligt att Ownit helt har kopplat bort WPS. Det är ju en hel del elektroniska tillbehör som kopplas ihop med routern via WPS. Är inte detta någonting som samfälligheten kan ta tag i? Kan ju inte tro att jag skall behöva investera i en ny router som jag skall koppla ihop med den vita routern (som Ownit tyckte jag skulle göra för att få bättre wifi). Det kan ju inte vara så, att när man levt med Telia Bredband via ADSL (med maxhastighet upp till 30 men aldrig fått mer än 13-14), nu fått fiber med 100/100 lina så får man ut 40/40 via wifi 35-40 cm från vita routern. Detta om något säger att den vita routern inte är särskilt vass. Min router är (som många andras) uppsatt i rummet bakom vardagsrummet och när jag testar wifi i rummet bakom badrummet (ut mot gatan) kommer jag upp i den svindlande hastigheten av 3 mbit/s både upp och ner. Till och med Telias var bättre!
Jag försökte också gå in i vita routern via browsern för att ändra namn och lägga längre säkerhetsnyckel, men det gick inte heller – trots att det står i vita routerns instruktions bok. Jag tycker att styrelsen i samfällighet har gjort ett kanonjobb med mycket slitgöra och ni har fått rent för lite cred för detta. Även om det är gnäll nu, både hos mig och andra, så tror jag ändå att detta med att koppla in fiber kommer att löna sig i längden.

admin login har Ownit ändrat, men user login fungerar fortfarande. Här kan du ändra en hel del wifi-settings själv.
/Magnus

ska kanske tillägga att du bör testa att starta om efter du ändrat något, eftersom jag märkt att vissa saker inte alltid sparas ner så att de överlever ett ev strömavbrott.
/Magnus

Testade precis, och du kan slå på WPS i web-interfacet på Intenon om det är en funktion du verkligen vill använda. (Tänk dock på att det finns en del säkerhetsaspekter med det, förmodligen därför det är avstängt som ”default”.)
/Magnus

Tänkte bara säga att vi ännu inte har någon signal. ej heller alanog via boxen. har felanmält till Ownit och CD, men ännu har ingen tekniker hört av sig. Såg föresten att det sedan igår sitter nycklar i ett fiberskåp på skåpet vid lerkroksgatan.. Känns inte helt säkert. Nycklarna sitter fortfarande i skåpet

Det känns som vi har blivit lurade på den optimala installationen för konvertern/routern. Jag påpekade att rummet längst in, bortom vardagsrummet inte var lämpligt med tanke på att det därifrån är 10 m och några väggar emellan för att nå min dator.
Montören lovade att det var inga problem med trådlöst den biten. Han hade redan bestämt sig för var han tyckte det var enklast för honom. Jag tycker vi borde kräva en ominstallation av konvertern/routern till ett mera optimalt ställe i husen.
Hela problemet har uppstått i brist på kommunikation. Vi borde i förväg fått information om räckviddsbegränsningarna.
Det känns fel att vi i efteråt skall köpa tilläggsutrustning för att få glädje av installationen!

Stängt för kommentering.